Artificial Intelligence

Photo by Franki Chamaki on Unsplash

Ik vind dat altijd interessant, een online gesprek met een chatbot.
De meeste vind ik dom. En daar zit dan wellicht AI (Artificiële Intelligentie) achter.
Je moet niet vragen hoe die geprogrammeerd is…

Als ik om mijn gesprekspartner op zijn ‘botgehalte’ te testen, een grap maak, begrijpen ze me meestal niet en vragen ze of mijn vraag voorkomt in een aantal opties die me dan getoond worden. En dan zeg ik naar waarheid ‘neen’, verzoeken ze me de vraag anders te formuleren en lopen ze na een paar nieuwe pogingen soms helemaal in de soep.

Daarnet zat er echter een alerte bot achter de chat.
Of het was wel degelijk een mens van vlees en bloed natuurlijk. ‘Een snelle.’

Ik weet niet meer hoe ‘ze’ heette. Heb het venster van onze conversatie inmiddels al gesloten. Ook dat is dom als je erover wil schrijven. Vertrouwen op geheugen, altijd een risico. Maar soit. Een poging om te reconstrueren…

Ik had zeer snel duidelijkheid gekregen over een vraag waar ik mee zat en ‘ze’ vroeg me ‘Is there anything else i can do for you?’
Ik antwoordde met ‘A bit of fresh air, please.’
En prompt las ik haar woorden ‘Yeah, i would love that too!’

Dat vond ik cool! Leek op menselijke humor…
Ik heb nog een duim opgestoken en als toevoeging geschreven ‘thanks for my smile’ en toen de conversatie beëindigd.

Toen ik een tiental minuten later opgelost had waar ik mee zat, wou ik ‘haar’ dat even laten weten…met een ‘My problem is solved now’.
Ze vroeg me prompt naar een referentie van ons gesprek waardoor ik weer ging twijfelen aan haar mensgehalte. Hoe kan je nu zo snel een ‘fijne’ conversatie vergeten…
Zeg nu zelf 😉

Alleszins…is het ook een beetje akelig. Want door elke interactie leert die chatbot bij en wordt toekomstige communicatie gesofisticeerder. Wordt het steeds moeilijker om fouten te ontdekken. En door wie is de software geschreven en welke onderliggende waarden speelden bij de informaticus bij het configureren van de algoritmes?

Hoe zat dat ook alweer met Artificiële Intelligentie die ontwikkeld was om te leren onderhandelen? Onderhandelen is in se proberen te krijgen wat je wil…maar tegen welke kost? Hoe stuur je dat bij onderweg? Dan maar eens een random gegenereerde grap ertussen om de lading uit de ‘gesprekken’ te halen? Want loopt het anders niet uit op horror?
Een beetje achtergrond

Dat het allemaal niet simpel is.
Zelfs ‘a bit of fresh air’ niet, dezer dagen.
Vandaar mijn open vraag, losgelaten in de Big Data-wolken:

Geacht klimaat,
Waarmee kunnen we u van dienst zijn?
Hartegroet, Fiducia

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.